*mimre*

Året eg alldri glemmer var på Sund folkehøgskole som ligger på Inderøy i Nord Trøndelag.

Sund ble grunnlagt i 1868 å det er ganske så lenge siden. Skolen er selveiende og uavhenig folkehøgskole som legger vekt på folkelig opplysning og fri meningsbyrding uavhengig av reliigøse og politiske syn .
Sund sin profil er "en skole for livet med orientering mot verden "

Ja skolen har gode, bra, romslige lokaler og internat. Personalet som jobbe der e heilt utrolige mennesker, de hjelpe,lære vekk visdom, trøste, lage spennende opplegg/turer, morgensamlinger, brannøvelser,valgfag, seminar, god søndags frokoster( det var veldig populært å bare stå opp for den goe maten, som då ble laga..og deretter bare sløva elle gå å sova ut ittepå...eller gå en tur i det vakre landskapet rundt skolen)

Må ikke glemme våre tre 2års elever --> Bisser fordi de skal være en som passer på deg når læreren ikke er tilstede, være sosial m oss, være en du kan prate med utenom læreren, og generelt en goe person å ha viss dagen e skikkelig kjib..De tre vi hadde var Enestående personer.

I helgene var det som regel seminar eller fri helg og lørdag var det risengrøt på menyen. Morgensamlingene hadde me alltid sang, opprop så klart, et lite opplegg som varte i ca 20min. Eg må innrømma eg va sykt trøtte kver mårgen..men itte morgensamling så var eg som regel klar t linjefag.
Ja Sundsand ble det bading for de som turde det i oktober, november med valgfag Walk and talk" hehe.. eg hadde då heller dans hehe møye kjekkare:P å på etter middags tid/kveldstid en fredag og lørdag så var det ner å drikka også på den lokale pøbben Rørbrygga. Eg drakk ishe så møye men litt:P hehe..
Hadde et valgfag som eg fekk eg lært meg spansk, men å praktisere det nå er det verre med..hehe. ellers var det møye annet kjekt.

Ja me hadde frokost, lunch, middag og kveldsmad.

Eg gikk på kunst linjå eg..der tegna m kroki,(en rask tegning ) kver mårning dette for å bli bedre å tegna, og varma opp te mere avansert tegning, mala, grafikk, kunsthistore generelt , akt tegnign, aquarell, halvårs utstillinger, maling, studier innen Mexicansk kunst og kulturhistorie---> dette var jo forberedelser til Mexico turen vi hadde i februar 2006. Portrett laga eg i leire, digital foto, foto emolosjon, foto framkalling, og masse mere spennende.

Filmkveld var det nesten kver helg, elle midt u ugå der filmklubben arr filmer åg sånt:) skikkelig gøy det også=)

Eg bodde på internatet som heter Veum..Eg bodde i 4 etasje så eg fikk trim kver dag opp åg ned. d va faktisk godt åg. Bodde der med 13 andre Enestående sjeler =) veum har best utsikt er den koseligste korridor!!
Vi hadde kakao, te, kaffi, kjeks,+ mere og et lite koselig musikk annlegg som ble igjen av en som forlot oss tidlig på skoleåret, det spiltes variert musikk for kver smag , åg det var alltid noen i den røde sofaen på veum 4, altså ikke alene. Lys er koselig, ble flittig mye bruk av telys å sånt =)

I desember pynta vi med små hjertepepper kaker å laga sånn julepynt:) Walfer laget vi når vi fikk veldi lyst på d hehe.. ganske ofte hehe...da kom det naboer fra li, og hov, og ja mest veum folk åå her lokta d godt i dag åg..ellers så hadde vi en gitar som ble brukt flittig av folk som hadde roen på å spille på gitar åg meg då så ishe konne någen grep på gitaren, men eg lære någen t slutt.. ja videre til samlings plassen som fikk navnet hålen, goe sofar t å ta igjen litt søvn før morgensamlingå begynte , strikka, lese aviser, sitta å jabba langt på natt, og møde plass før ein gikk på tur.

Skolen e bare 10-15 min gå tur fra Inderøy sentrum.. så der er apoteket, prixen, ica og kafe, frisør. Ja må ishe glemma Nils Aass Museumet og parken.
Gikk en del turer ja. Savne Sund akkurat nå,fordi det låg snø på bakken og det var skikkelig julestemning. Ska se om eg ishe finne någe bra "snø bilder" å legga ud:P

Eg synes at folkehøgskole burde være obligatorisk fordi en lærer så mye om seg selv som person, ta ansvar, lære å bo vekke, takle penge problemer, vaske klær, lære å kjenne andre, med mere.

16 juni 2007 e det 1års reunion =) glede meg, må prøve å få fri fra jobben då =)



Hmm då meine eg atte eg har fortalt alt eg vil fortella i denne omgang. Tenk Katrine året ditt på namdals e snart øve...går sååå alt for fort.

Kommentarer

Anonym sa…
wiiii.. koselig :) Ha en fin natt.. kosiiii <3

Populære innlegg fra denne bloggen

Resume fra København

Influenså

Akupunktur